VASÚTVÁLLALATI ÖNÁLLÓ VILLAMOSENERGIA-BESZERZÉS

A 2021. év végén bekövetkezett energia árrobbanás fókuszba helyezte a vontatási villamos energia beszerzésének kérdését éppúgy, mint az energiamegtakarítási lehetőségeket. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Energia Bizottságának tagjait a 2022. tavaszi alakuló ülés óta élénken foglalkoztatja, hogy hogyan tudnának önállóan, saját üzleti tárgyalások, alkuk alapján szabad villamos energia piaci szerződést kötni, azaz energiaigényeik kielégítését saját kézbe venni. Az elmúlt három évben intenzív egyeztetések zajlottak a villamos energia hálózat üzemeltetőivel, az Energiaügyi, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetőivel, hogy a meglévő jogszabályi keretek kis mértékű átalakításával biztosítható legyen a vasútvállalati energiabeszerzés lehetősége.

Talán csak a spekulánsokat és a pénzügyi befektetőket nem érte meglepetésként a 2022. év elején tapasztalt áremelkedés az energia piacon. A vasútvállalatok tehetetlenül szemlélték, ahogy az egyik meghatározó költségelemük hónapról-hónapra emelkedik, és a csúcson szinte hatszorosára emelkedve a kiszolgáltatottság teljes érzését kölcsönözte a piaci szereplőknek. Ebben a helyzetben az egyik legfontosabb érték, a pályaműködtetőbe vetett bizalom sérült, így merült fel az önálló energiabeszerzés lehetőségének vizsgálata, a függetlenség megteremtésének igénye.

Az érdemi előkészítő munka 2023. december 1-jén kezdődött, amikor első ízben találkoztak a két minisztérium szakmai vezetői, a magyarországi hálózati engedélyesek mérési és szabályozási szakértői, illetve a HUNGRAIL Energia Bizottságának képviselői. A munka – elsősorban a vasúti sajátosságok ismeretének hiánya, a hálózathozzáférés feltételeinek eltérő jellege miatt – a vártnál lassabban haladt, így 2024 márciusában is még a kötöttpályás rendszer infrastrukturális és szerződéses rendszerének bemutatása volt
napirenden.

2024. április 25-én aztán jelentős előrelépés történt a munkában, hiszen alapos előkészítés és komoly háttérben zajló egyeztetések után a hálózati engedélyesek (a 132 kV-os főelosztó hálózatot üzemeltető, és a vonatási transzformátorállomások csatlakozását biztosító áramhálózati társaságok) megfogalmazták kérdéseiket mind szabályozási, mind méréstechnikai szempontból. Mielőtt ezek megválaszolása megtörténhetett volna, több személyi változás is történt a minisztériumoknál, így újabb jelentős idő elteltével, 2025. február 4-én zárult az érdemi munka a külső partnerekkel, addigra kimunkálva azt a koncepciót, amely mind szabályozási, mind műszaki szempontból megnyugtató válaszokat adott a feltett kérdésekre.

A HUNGRAIL Energia Bizottsága 2025. május 6-án tartott ülésén a vasútvállalati önálló villamos energia beszerzés koncepciója bemutatásra került a tagvállalatok számára is, a legnagyobb pályaműködtető érdemi és értékes észrevételeivel vált véglegessé az a dokumentum, amely mint szakmai előkészítő anyag a kodifikáció alapját képezi.

Megvan a reményünk, hogy Dr. Mosóczi László elnök úr és Lantos Csaba energiaügyi miniszter úr tárgyalása alapján a 2025. évi őszi parlamenti ülésszakban beterjesztésre kerülhet a villamos energiáról szóló törvény módosítása. A HUNGRAIL Energia Bizottságának elnökeként ezúton
mondok köszönetet Dr. Grabner Péter szakértőnek, aki több évtizedes energiapiaci tapasztalatával segítette a koncepció kidolgozását és elfogadtatását.

Feldmann Márton, vezérigazgató-helyettes

Magyar Vasút 2025. 08. 25.

2025.09.01